Wolontariusze BP Ursus poznają język migowy
W piątek, 3 marca 2017 r. o godz. 18:00, wolontariusze BP Ursus wzięli udział w zorganizowanych w Bibliotece warsztatach „Poznajemy język migowy”. Spotkanie w formie warsztatów poprowadziła Małgorzata Piątkowska - Sekretarz Zarządu w Polskiej Fundacji Pomocy Dzieciom Niedosłyszącym – ECHO.

Na spotkaniu wszyscy poznawali się siedząc w kręgu i wypowiadając, a właściwie migając, swoje imiona. Poprzez szereg ćwiczeń w parach wolontariuszki sprawdzały swój słuch, robiły ćwiczenia ze stoperami w uszach, które znacznie ograniczały niektórym możliwości słyszenia tego, co mówiła koleżanka . Jak się czujecie, gdy nie słyszycie? Czy możecie sobie wyobrazić siebie w sytuacji załatwiania spraw w urzędzie czy rozmowy w sklepie, gdybyście nie słyszały? – pytała Małgorzata Piątkowska. Wolontariusze uzyskali także praktyczne rady, jak porozumieć się z osobą niesłyszącą:

• Należy przede wszystkim zorientować się, jaki preferuje ona sposób komunikacji. Nie wszystkie osoby niesłyszące znają język migowy. Niektóre komunikują się poprzez mowę i odczytywanie wypowiedzi z ust rozmówcy.
• Często osoby głuche, które nie mówią i nie czytają z ust, porozumiewają się ze słyszącymi ludźmi poprzez zapisywanie komunikatów na kartce.
• Mowa osób głuchych jest na ogół mniej wyraźna i bez treningu w słuchaniu możesz początkowo potrzebować większej ilości czasu, aby zrozumieć wypowiedź.
• Nie krzycz ani nie mów szczególnie głośno, ponieważ nie ma to wpływu na jakość odbioru komunikatu.
• Umiarkowanie zwolnij tempo mówienia oraz unikaj skomplikowanych, „kwiecistych” wypowiedzi. Język polski jest dla osób głuchych tym, czym dla ciebie język obcy.
• Unikaj przesadnej artykulacji. Wymawianie głosek w nienaturalny sposób może zniekształcić odbiór komunikatu.
• Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, a swoje wypowiedzi staraj się wspierać gestami i mimiką. Ekspresja może bardzo poprawić wasze wzajemne zrozumienie.
• Ważne jest zorganizowanie właściwych „warunków akustycznych” waszej rozmowy. Sytuacja najbardziej sprzyjająca zrozumieniu komunikatu to rozmowa „jeden na jeden”, w wygłuszonym pomieszczeniu, do którego nie docierają tzw. dźwięki otoczenia (dźwięki z ulicy, głośne rozmowy).
• Zadbaj także o właściwe „warunki wizualne” – twoja twarz powinna być dobrze oświetlona, a za plecami nie mogą znajdować się silne źródła światła, które mogłyby oślepiać rozmówcę.
• Nie odwracaj się i nie zasłaniaj ust dłonią, gdy mówisz.
• Pamiętaj też o tym, że jeśli rozmowa odbywa się w większej grupie, osoba głucha lub niedosłysząca może mieć trudności w zrozumieniu treści. Bardzo pomocne może wówczas okazać się streszczenie rozmowy w kilku zdaniach w relacji „jeden na jeden”, czyli twarzą do głuchego rozmówcy.
• Jeśli chcesz porozmawiać z osobą głuchą lub niedosłyszącą, zwróć na siebie jej uwagę – delikatnie dotknij ramienia lub przedramienia, dynamicznie zamachaj ręką lub poproś osobę stojącą bliżej, aby pomogła w zwróceniu na ciebie uwagi. Osoba głucha musi zobaczyć, że chcesz się do niej zwrócić.

Na koniec spotkania wolontariuszki podziękowały Małgorzacie Piątkowskiej, unosząc ręce do góry ponad głowy i kręcąc dłońmi, co w języku migowym znaczyło BRAWO.

Zapraszamy do galerii zdjęć