Deklaracja dostępności

Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ursus zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej  zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznych (BIP) Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ursus.

Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej https://portal.bpursus.waw.pl

  • Data publikacji strony internetowej: 2019-06-19
  • Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-27

Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2025-03-10.

Stan dostępności cyfrowej

Strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

W Menu Dostępności na stronie www znajdują się następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:

  1. wersję kontrastową;
  2. podświetlenie linków;
  3. zmiana rozmiaru tekstu;
  4. ustawienie odstępów między wierszami;
  5. zatrzymanie animacji;
  6. ukrycie obrazów;
  7. czytelne czcionki – przyjazne dla dysleksji;
  8. wyraźny kursor, maska do czytania, przewodnik do czytania;
  9. podpowiedzi;
  10. możliwość zmiany wysokości linii;
  11. możliwość wyrównania tekstu – wedle preferencji użytkownika;
  12. wyróżnienie bloków tekstu;
  13. nasycenie kolorów strony lub desaturacja (usuwanie barw z obrazu);
  14. możliwość korzystania ze skrótów klawiaturowych na stronie internetowej;
  15. możliwość ukrycia/przeniesienia widżetów;
  16. skip linki dla urządzeń czytających.

Ponadto, na stronie www Biblioteki w zakładce O nas znajduje się podstrona Biblioteka Dostępna a tam m.in. informacja o działalności Biblioteki w Polskim Języku Migowym (PJM) – informacja dostępna również na YouTube.

Niektóre części strony www pozostają niedostosowane. Dotyczy to:

  • braku transkrypcji dźwiękowej niektórych materiałów;
  • informacji przedstawionych jedynie w postaci graficznej;
  • na niektórych podstronach brak odpowiedniej struktury nagłówkowej artykułów;
  • dokumentów generowanych w systemach zewnętrznych – nie zapewniających pełnej dostępności;
  • linki prowadzące do stron podmiotów zewnętrznych nie zawierają pełnej dostępności.

Oświadczenie nie dotyczy serwisu www.warszawa-ursus.sowa.pl, który nie spełnia wytycznych WCAG 2.1.

Przygotowanie deklaracji dostępności

  • Data sporządzenia deklaracji: 10 marca 2025 r.
  • Data ostatniego przeglądu deklaracji: 10 marca 2025 r.

Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Panią Justyną Stelmasiak, tel. 577 045 245 lub mailowo: dostepnosc@bpursus.waw.pl. Tą samą drogą można składać wnioski dotyczące udostępnienia informacji niedostępnej i zapewnienia dostępności.

Każdy ma prawo:

  • do wystąpienia z wnioskiem o zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub  jej elementu;
  • można domagać się udostępnienia informacji w formach alternatywnych;

Wniosek powinien zawierać:

  • imię i nazwisko,
  • dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
  • dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
  • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja wniosku będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji wniosku i zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć do podmiotu skargę na takie działanie.

Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury skargę można złożyć do Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl/pl.

Pozostałe informacje

Aplikacje mobilne

Oświadczenie nie dotyczy serwisu www.warszawa-ursus.sowa.pl, który nie spełnia wytycznych WCAG 2.1.

Dostępność architektoniczna

Oddział „Czechowice”, przy ul. Plutonu AK „Torpedy” 47

Wypożyczalnia nr 116 i  BD 64

  • Biblioteka nie ma własnych miejsc parkingowych, dostępne są publiczne miejsca z obu stron budynku, przy czym brak jest wydzielonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami. Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami w odległości ok. 400 m – 1  przy PKP, co najmniej 4 miejsca przy Placu Tysiąclecia;
  • Biblioteka mieści się w pawilonie usługowym na I piętrze;
  • Do Biblioteki prowadzą schody umiejscowione po obu stronach pawilonu;
  • Przy budynku znajdują się strome podjazdy;
  • Winda zewnętrzna jest czynna w godzinach otwarcia Biblioteki;
  • Nad drzwiami zamontowany jest system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
  • Oznakowane wejście dla osób niedowidzących;
  • Oznakowane progi w przejściach pomiędzy oddziałami;
  • Brak toalety dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Możliwy wstęp z psem asystującym;
  • W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
  • Wrzutnia książek zlokalizowana na dole budynku przy szybie windy (dostępna 24/7).

Filia „Niedźwiadek”, przy ul. Keniga 14

  • Biblioteka nie ma własnych miejsc parkingowych. Przed placówką dostępne są osiedlowe miejsca parkingowe, przy czym brak jest wydzielonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami. Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami mieszczą się przy ul. Keniga (ok. 150 m) oraz na osiedlu na tyłach Biblioteki (ok. 150 m);
  • Biblioteka zlokalizowana w pawilonie usługowym na I piętrze;
  • Do Biblioteki prowadzą schody umiejscowione po obu stronach pawilonu;
  • Winda zewnętrzna jest czynna w godzinach otwarcia Biblioteki;
  • Nad drzwiami zamontowany jest system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
  • Oznakowane wejście dla osób niedowidzących;
  • Oznakowane progi w przejściach pomiędzy oddziałami;
  • Brak toalety dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Możliwy wstęp z psem asystującym;
  • W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
  • Książkomat usytuowany obok budynku od strony przedszkola (dostępny 24/7).

Filia „Skorosze”, przy ul. Dzieci Warszawy 27a

  • Biblioteka nie ma własnych miejsc parkingowych. Przy budynku dostępny osiedlowy parking – brak miejsc dla osób z niepełnosprawnościami. Najbliższe 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami są w odległości ok. 400 m przy ul. Ryżowej 44;
  • Biblioteka mieści się na antresoli w prawej części budynku;
  • Do Biblioteki prowadzą zewnętrzne schody oraz podjazd dla wózków;
  • Nad drzwiami zamontowany system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
  • Oznakowane wejście dla osób niedowidzących;
  • Toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
  • Możliwy wstęp z psem asystującym;
  • W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
  • Wrzutnia książek zlokalizowana na antresoli przy skrzynce pocztowej (dostępna 24/7).

Filia „Gołąbki”, przy ul. Czerwona Droga 6

  • 8 miejsc parkingowych wyznaczonych dla złobka i biblioteki w godzinach 7.00 – 18.00;
  • 2 miejsca wyznaczone dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Biblioteka mieści się na parterze z prawej strony budynku;
  • Nad drzwiami zamontowany system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
  • Na poziom „-1” prowadzą oznakowane schody,
  • Toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz możliwość skorzystania z przewijaka dla matki z dzieckiem;
  • Możliwy wstęp z psem asystującym;
  • W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
  • Wrzutnia książek (dostępna 24/7).

Czytelnia nr XIX, ul. Kolorowa 17

  • Przed budynkiem 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Przed wejściem do siedziby Biblioteki znajduje się niewielka pochylnia;
  • Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Możliwy wstęp z psem asystującym;
  • W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki.

Dyrekcja i Administracja, ul. Dzieci Warszawy 36

  • Przed budynkiem znajduje się 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami;
  • Przed wejściem znajduje się podjazd;
  • Możliwy wstęp z psem asystującym.

Dostępność komunikacyjno-informacyjna

W każdej z placówek Biblioteki można skorzystać z bezpłatnej usługi tłumacza  migowego online. Ponadto, w placówkach z ograniczoną dostępnością bibliotekarze znoszą zbiory na dół lub zbiory doręczają do miejsca zamieszkania (tzw. Książka na telefon).

Biblioteka Publiczna im. W.J. Grabskiego w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy zapewnia, że cały czas pracuje nad poprawą swojej dostępności architektonicznej i  komunikacyjnej. O swojej ofercie z myślą o osobach z niepełnosprawnościami i  nowych inwestycjach oraz o udogodnieniach informuje na bieżąco na specjalnie dedykowanej podstronie Biblioteka Dostępna.