Deklaracja dostępności
Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ursus zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznych (BIP) Biblioteki Publicznej w Dzielnicy Ursus.
Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej https://portal.bpursus.waw.pl
- Data publikacji strony internetowej: 2019-06-19
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-27
Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2025-03-10.
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
W Menu Dostępności na stronie www znajdują się następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:
- wersję kontrastową;
- podświetlenie linków;
- zmiana rozmiaru tekstu;
- ustawienie odstępów między wierszami;
- zatrzymanie animacji;
- ukrycie obrazów;
- czytelne czcionki – przyjazne dla dysleksji;
- wyraźny kursor, maska do czytania, przewodnik do czytania;
- podpowiedzi;
- możliwość zmiany wysokości linii;
- możliwość wyrównania tekstu – wedle preferencji użytkownika;
- wyróżnienie bloków tekstu;
- nasycenie kolorów strony lub desaturacja (usuwanie barw z obrazu);
- możliwość korzystania ze skrótów klawiaturowych na stronie internetowej;
- możliwość ukrycia/przeniesienia widżetów;
- skip linki dla urządzeń czytających.
Ponadto, na stronie www Biblioteki w zakładce O nas znajduje się podstrona Biblioteka Dostępna a tam m.in. informacja o działalności Biblioteki w Polskim Języku Migowym (PJM) – informacja dostępna również na YouTube.
Niektóre części strony www pozostają niedostosowane. Dotyczy to:
- braku transkrypcji dźwiękowej niektórych materiałów;
- informacji przedstawionych jedynie w postaci graficznej;
- na niektórych podstronach brak odpowiedniej struktury nagłówkowej artykułów;
- dokumentów generowanych w systemach zewnętrznych – nie zapewniających pełnej dostępności;
- linki prowadzące do stron podmiotów zewnętrznych nie zawierają pełnej dostępności.
Oświadczenie nie dotyczy serwisu www.warszawa-ursus.sowa.pl, który nie spełnia wytycznych WCAG 2.1.
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji: 10 marca 2025 r.
- Data ostatniego przeglądu deklaracji: 10 marca 2025 r.
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Panią Justyną Stelmasiak, tel. 577 045 245 lub mailowo: dostepnosc@bpursus.waw.pl. Tą samą drogą można składać wnioski dotyczące udostępnienia informacji niedostępnej i zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo:
- do wystąpienia z wnioskiem o zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementu;
- można domagać się udostępnienia informacji w formach alternatywnych;
Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko,
- dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja wniosku będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji wniosku i zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć do podmiotu skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury skargę można złożyć do Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl/pl.
Pozostałe informacje
Aplikacje mobilne
Oświadczenie nie dotyczy serwisu www.warszawa-ursus.sowa.pl, który nie spełnia wytycznych WCAG 2.1.
Dostępność architektoniczna
Oddział „Czechowice”, przy ul. Plutonu AK „Torpedy” 47
Wypożyczalnia nr 116 i BD 64
- Biblioteka nie ma własnych miejsc parkingowych, dostępne są publiczne miejsca z obu stron budynku, przy czym brak jest wydzielonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami. Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami w odległości ok. 400 m – 1 przy PKP, co najmniej 4 miejsca przy Placu Tysiąclecia;
- Biblioteka mieści się w pawilonie usługowym na I piętrze;
- Do Biblioteki prowadzą schody umiejscowione po obu stronach pawilonu;
- Przy budynku znajdują się strome podjazdy;
- Winda zewnętrzna jest czynna w godzinach otwarcia Biblioteki;
- Nad drzwiami zamontowany jest system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
- Oznakowane wejście dla osób niedowidzących;
- Oznakowane progi w przejściach pomiędzy oddziałami;
- Brak toalety dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami;
- Możliwy wstęp z psem asystującym;
- W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
- Wrzutnia książek zlokalizowana na dole budynku przy szybie windy (dostępna 24/7).
Filia „Niedźwiadek”, przy ul. Keniga 14
- Biblioteka nie ma własnych miejsc parkingowych. Przed placówką dostępne są osiedlowe miejsca parkingowe, przy czym brak jest wydzielonych miejsc dla osób z niepełnosprawnościami. Najbliższe miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami mieszczą się przy ul. Keniga (ok. 150 m) oraz na osiedlu na tyłach Biblioteki (ok. 150 m);
- Biblioteka zlokalizowana w pawilonie usługowym na I piętrze;
- Do Biblioteki prowadzą schody umiejscowione po obu stronach pawilonu;
- Winda zewnętrzna jest czynna w godzinach otwarcia Biblioteki;
- Nad drzwiami zamontowany jest system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
- Oznakowane wejście dla osób niedowidzących;
- Oznakowane progi w przejściach pomiędzy oddziałami;
- Brak toalety dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami;
- Możliwy wstęp z psem asystującym;
- W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
- Książkomat usytuowany obok budynku od strony przedszkola (dostępny 24/7).
Filia „Skorosze”, przy ul. Dzieci Warszawy 27a
- Biblioteka nie ma własnych miejsc parkingowych. Przy budynku dostępny osiedlowy parking – brak miejsc dla osób z niepełnosprawnościami. Najbliższe 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami są w odległości ok. 400 m przy ul. Ryżowej 44;
- Biblioteka mieści się na antresoli w prawej części budynku;
- Do Biblioteki prowadzą zewnętrzne schody oraz podjazd dla wózków;
- Nad drzwiami zamontowany system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
- Oznakowane wejście dla osób niedowidzących;
- Toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
- Możliwy wstęp z psem asystującym;
- W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
- Wrzutnia książek zlokalizowana na antresoli przy skrzynce pocztowej (dostępna 24/7).
Filia „Gołąbki”, przy ul. Czerwona Droga 6
- 8 miejsc parkingowych wyznaczonych dla złobka i biblioteki w godzinach 7.00 – 18.00;
- 2 miejsca wyznaczone dla osób z niepełnosprawnościami;
- Biblioteka mieści się na parterze z prawej strony budynku;
- Nad drzwiami zamontowany system nawigacyjno-informacyjny Totupoint;
- Na poziom „-1” prowadzą oznakowane schody,
- Toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz możliwość skorzystania z przewijaka dla matki z dzieckiem;
- Możliwy wstęp z psem asystującym;
- W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki;
- Wrzutnia książek (dostępna 24/7).
Czytelnia nr XIX, ul. Kolorowa 17
- Przed budynkiem 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami;
- Przed wejściem do siedziby Biblioteki znajduje się niewielka pochylnia;
- Toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami;
- Możliwy wstęp z psem asystującym;
- W informatorium można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online. Usługa jest dostępna w godzinach pracy Biblioteki.
Dyrekcja i Administracja, ul. Dzieci Warszawy 36
- Przed budynkiem znajduje się 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami;
- Przed wejściem znajduje się podjazd;
- Możliwy wstęp z psem asystującym.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
W każdej z placówek Biblioteki można skorzystać z bezpłatnej usługi tłumacza migowego online. Ponadto, w placówkach z ograniczoną dostępnością bibliotekarze znoszą zbiory na dół lub zbiory doręczają do miejsca zamieszkania (tzw. Książka na telefon).
Biblioteka Publiczna im. W.J. Grabskiego w Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy zapewnia, że cały czas pracuje nad poprawą swojej dostępności architektonicznej i komunikacyjnej. O swojej ofercie z myślą o osobach z niepełnosprawnościami i nowych inwestycjach oraz o udogodnieniach informuje na bieżąco na specjalnie dedykowanej podstronie Biblioteka Dostępna.